Różne elementy poprawiające bezpieczeństwo w komunikacji na osiedlach

W urbanistyce miasta występuje wiele rozmaitych elementów. Niektóre z nich usprawniają poruszanie się pieszym, kierowcom i rowerzystom, a część ułatwia rozeznanie w terenie i lokalizację poszczególnych punktów, ale zdecydowana większość z nich to reklamy lub kryptoreklamy. read more

W zagospodarowaniu przestrzennym miasta jest wiele różnych elementów. Część z nich usprawniają poruszanie się pieszym, kierowcom i rowerzystom, a część poprawia orientację w otoczeniu i lokalizację poszczególnych charakterystycznych miejsc, ale znakomita większość z nich to reklamy albo kryptoreklamy.

Znaki drogowe

Niektórych istotnych tabliczek czasami po prostu nie widać, bywa też, że pionowe znaki drogowe sklep, a właściwie jego szyld, po prostu zasłonił albo odwrócił od niego uwagę. Ale dość często instaluje się również elementy mające zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu drogowym na osiedlach.

Jazdę bez stłuczek i kolizji po jezdniach przy osiedlach mają wspomóc pionowe znaki drogowe, oznakowanie poziome, lusterka na skrzyżowaniach i progi zwalniające. Te ostatnie, choć mają duży wpływ na bezpieczeństwo przechodniów, są jednymi z najbardziej znienawidzonych przez kierujących samochodami znaków na jezdni (są nawet nazywane „leżącymi policjantami”). Znajdują się najczęściej w tym rejonie, w którym naprawdę trzeba zdjąć nogę z gazu, a informujący o tym znak nie był przez kierowców ”zauważany”, dlatego fizycznie wymuszono na nich ograniczenie szybkości. Obecnie na polskich ulicach można spotkać różne rodzaje progów, chociaż zwykle jest to poprzeczna wypukłość wykonana z kostki betonowej lub z gumy. Można spotkać też trzy nietypowe typy progów: pinezka, poduszka i próg wyspowy.

Ten wpis zawiera ciekawe informacje na prezentowany temat – jeśli chcesz zdobyć większą ilość wpisów, to odwiedź stronę dowiedz się więcej, która przedstawia podobne zagadnienia.

Pinezka jest progiem stosowanym na skrzyżowaniach. Jest okrągła, delikatnie wystaje nad poziom jezdni i jest sytuowana w taki sposób, aby każdy samochód przejeżdżający przez skrzyżowanie musiał na nią wjechać. Próg typu poduszka ma kształt prostokątny i umieszczany jest na środku skrzyżowania.

Lustro drogowe

Próg wyspowy – ostatni z listy – jest pomysłem dość nowym i stanowi odzew na zapis prawny mówiący o tym, że progi zwalniające nie mogą być montowane na tych jezdniach, na których jeżdżą autobusy transportu zbiorowego. Ten próg montowany jest wzdłuż, a nie w poprzek ulicy i jest on tak szeroki, że bus (firma pronar zabudowa busa) może przejechać nad nim, ale auto osobowe już nie może go ominąć ze względu na węższe rozstawienie kół.

Obecne miasta są dość mocno oznakowane, nawet zbyt mocno – można by rzec. Wszędzie znajdują się tabliczki, informacje, wielkie tablice reklamowe, nazwy ulic, znaki drogowe sklep i salonik prasowy. A gdzie choć kawałek zieleni i przestrzeń wolną od komunikatów?